Dec 13, 2008

aku adalah aku...siri pendedahan...



Hari ni aku nampak diri aku dan kawan2 aku dalam TV. Aku teringat dulu kami ada menghadiri ceramah semperna 'maal hijrah' dari Prof. Muhd Kamil Ibrahim di mana isi ceramahnya berkisarkan tentang penghijrahan dirinya ke arah menuju Allah s.w.t. Beliau menceritakan pengalaman indahnya menunaikan fardhu haji di Mekah. Isi ceramahnya memang menusuk ke hati sehingga tak sedar air mata mengalir. Beliau ada menerbitkan sebuah buku yang bertajuk Travelog Haji yang berkaitan dengan ibadah haji.

sedikit sedutan dari ceramah tersebut menghiasi program TV 'Iktibar dari Tanah Suci' yang ditayangkan di ASTRO OASIS di mana muka aku and kawan aku pun sama turut menghiasi kaca TV aku. aku menonton ulangan nya tadi. banyak pengisian. Cumenya kalau dengar ceramah beliau lebih menusuk ke hati.

sedikit pengisian yang aku dapat hari ini untuk diri ini dan teman2...

"Sesungguhnya Allah tidak akan mensia2kan hambaNya yg berusaha ke arah kebaikan"

Walaupun kita bukan ustad atau ulama tidak bermakna kita rendah di sisi Allah. Orang yang ader ilmu tapi tidak mengamalkannya lebih buruk dari kita yang sedikit ilmu tetapi mengamalkan setiap ilmu yang kita ade.

Hati kita biar kita serahkan sepenuhnya pada Allah. Tidak kiralah siapapun kita walau bukan ahli agama,walau dosa sebelumnya setinggi gunung, yang penting kita berubah ke arahNya dengan kita tahu siapa kita, di mana kita berpijak, ape tanggungjawab kita, ke mana kita perlu letakkan hati kita...dengan semuanya biarlah berbalik kepada Allah s.w.t.

Ingatlah....

"Andai kita melangkah setapak ke arah Allah, Dia akan berlari seribu langkah ke arah kita!"

walaupun diri ini tak berubah sepenuhnya lagi...tapi aku tahu hatiku ingin kemana...diriku ingin kemana....jiwaku ingin kemana.... aku bukan manusia sempurna....aku bukan malaikat....aku manusia yang tak lepas dari hasutan syaitan dan nafsu...ape2 pun boleh berlaku...tapi aku kuat berdoa semoga hidayah Allah sentiasa bersamaku...supaya hati ini tak lari dari mencintaiNya... aku sangat inginkan redhaNya walau aku tahu diri ini tak layak... Tapi aku sentiasa berdoa padamu Rabbi.... jadikanlah aku hambamu yang sentiasa mencintaiMu lebih dari segalanya...aminnnnnnnnn.

1 comment: