Dec 3, 2008

mutiara kata tuk seme...



sedikit mutiara kata buat kite semua, penting ni...baca jgn tak baca...

Dari Ali bin Abi Talib,

"Bukanlah suatu kebaikan jika milikmu yang banyak hanyalah anak-anak dan harta sahaja, tetapi kebaikan yang sebenarnya ialah banyak ilmu pengetahuan, besar kesabaran dan sangat penyantun. Hendaknya jangan pula engkau merasa bangga dengan banyaknya beribadat kepada Allah, jika engkau berbuat kebaikan, memujilah serta bersyukurlah kepadaNya"

"Jangan merasa ada yang (mampu) memberikan nikmat kepadamu selain Allah. Dan anggaplah segala nikmat yang engkau terima selain Allah itu sebagai kerugian. (Yakni di antara engkau dengan Allah tidak terdapat perantara, maka semua nikmat yang engkau tarima adalah semata-mata dari Allah; dan bila sampai engkau merasa menerima nikmat dari sesama manusia, maka itu menjadi kerugian bagimu"

Dari Ibnu Mas'ud,

"Bukanlah ilmu itu kemahiran bercerita tetapi ilmu itu (menimbulkan) takwa kepada Allah"

"Tiada satu hari pun melainkan di dalamnya malaikat berseru: Hai anak Adam! Yang sedikit tetapi memadai bagimu, lebih baik daripada yang banyak tapi menganiaya kamu"

" Pada akhir zaman bnyk sekali orang yang menyelenggarakan ibadah haji tanpa sebab. Mereka melakukannya dengan perasaan ringan dan sama sekali tanpa kesukaran. Mereka sangat luas rezekinya dan berlimpah ruah hartanya. Tetapi mereka kembali tanpa membawa pahala, tertutup dari rahmat Allah serta terampas semua ganjarannya. Untanya melintasi padang pasir, sedang tetangganya yang mengikat perutnya kerana sangat kelaparan, tidak dihiraukan, apalagi di tolongnya."

nanti aku sambung lagi yer...cukupla tuk ari ni...


No comments:

Post a Comment