Dec 30, 2008

Pemilihan Calon Isteri Buat Anda



Assalamualaikum seme...kembali lagi...

Ikutkan lama dah nak tulis tentang bakal ditulis sebentar lagi ni, cumanya baru ada masa terluang. Hari ni, nak cerita sikit tentang pemilihan calon isteri. Ramai yang tersilap maksud dengan hadis Rasulullah SAW yang berbunyi:


"Dikahwini perempuan (dijadikan isteri) itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka utamakanlah perempuan yang mempunyai agama dan beruntunglah hidup kamu…”


Ramai beranggapan 4 perkara tersebut adalah kriteria yang perlu untuk pemilihan isteri anda. Di dalam program al-kuliyah baru2 ini, Ustaz Dato' Hassan Din Al-Hafiz ada menerangkan berkaitan hadis diatas setelah ditanya oleh salah seorang penonton. Dia menerangkan bahawa 4 perkara tersebut adalah perkara utama seorang lelaki memilih calon mereka mengikut turutan paling popular, sedangkan kriteria utama yang di tetapkan oleh Allah cuma perkara terakhir itu iaitu agamanya. Jadi kahwinila seseorang itu kerana agamanya....selamat dunia akhirat...amin...

No comments:

Post a Comment