Nov 21, 2008

jodoh...kena cari ke???



Assalamualaikum sahabat2 ku sekelian...hari ni aku terpanggil untuk menulis. letih bangat hari ni... lama aku tinggalkan kerja2 lab aku...duk asyik wat kije kat pc, sampai lupa kije lab aku tertangguh...tapi kije aku terganggu ngn blackout kat bilik lcms...tapi takperla...aku habiskan masa tulis blog ni yer...

hari ni aku nak citer kisah jodoh. makcik2 aku n sepupu2 aku selalu aje buka topik pasal jodoh. kepada makhluk yang tak bertemu-temu ngn jodoh lagi ni agaklah mmbingitkan telinga juga mendengar topik yang di utarakan itu. aku terpikir juga satu pepatah yang mengatakan 'kalau dah jodoh tak kemana'. pepatah tu sedikit sebanyak membuatkan minda aku terpikir satu persoalan yang agak serius jugala..haha..cam gempak jer.

aku terpikir perlukah kita cari jodoh tu atau tunggu je ia datang? aku cube mencari jawapan. aku mahu aje berpegang pada pepatah di atas yang mana aku rasa yang jodoh tu mesti datang pada kita. tapi aku masih ragu2. minda aku terus memikir....memikir...dan memikir.

satu petang tu dalam beberapa hari yang lalu aku dapat rasa macam persoalan aku tadi terjawab. aku cube untuk menenangkan pikiran aku pada masa tu. bila rasa agak kurang semangat aku suka capai buku kegemaran aku nih. buku tu tulisan Ibnu Al Jauzi yang bertajuk menjejaki sukses luar biasa. sedang membaca minda aku terpikirkan sepotong ayat Al Quran: "Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah apa yang ada dalam diri mereka." (Ar Ra'd: 11). walaupun ayat ni agak selalu kite dengar tapi kita selalu tak ambil pusing pun makna disebaliknya.huhuhu. Ayat ni menekankan tentang usaha. iyala..mana boleh tunggu bulan jatuh ke riba..kita kena usaha...chaiyok2...tak kirala bagaimana pun usaha kite yang penting kita kejarkan Redhanya.doa tu senjata paling berharga...mintala...mohonla...dariNya.

'Bila Allah memakbulkan doamu, maka Dia menyayangimu, bila dia lambat memakbulkan doamu, maka dia ingin mengujimu, bila Dia tidak memakbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu, oleh itu, sentiasalah bersangka baik denganNya.'

Ade sahabat aku sorang ni selalu habaq kat aku dan menakutkan aku yang lelaki makin sikit. Keep mention yang lelaki makin sikit. tapi sebenarnya lelaki bukan sikit cumenyer lelaki baik yang sikit...huhuhu. pegang aje ni seme...perempuan baik untuk lelaki baik...itu janji Tuhan. tapi jangan lah pertikaikan kenapa aku baik tapi dapat pasangan yang tak baik...itu mungkin timbal balik dari ape yang pernah kita lakukan dulu..atau pun itu adalah dugaan yang Allah berikan pada kita untuk menambahkan lagi iman kita.

sabarlah kawan2 kalu yang masih belum berjumpa dengan jodohnya.. terutama kepada kazen2 dan adik aku yang mmg lawak habis...korang sure ade jodohnyer...sabar jer...doa, usaha dan tawakal.

No comments:

Post a Comment